Frekvent frågade frågor

Ett dataskyddsombud är en person inom eller utom organisationen som ger råd till den personuppgiftsansvarige och dennes anställda beträffande behandling av personuppgifter samt övervakar efterlevnaden av dataskyddsförordningen och övrig lagstiftning på dataskyddsområdet.

Den övergripande och viktigaste uppgiften för dataskyddsombudet är dock att övervaka att organisationen följer dataskyddsförordningen.

.

Genom kombinationen juridik och IT-/systemsäkerhet så har Extern DPO en näst intill unik kompetens. Jämfört med det traditionella dataskyddsombudet som är antingen det ena eller det andra samlar vi båda kompetenserna i ett vilket gör oss bättre och i många fall billigare.

Det finns flera goda skäl till det. Ett första är att det är väldigt svårt för någon som är anställd att objektivt kunna övervaka hur väl det egna företaget följer dataskyddsförordningen.

För det andra är det i princip omöjligt för en person att ha så djupa kunskaper inom både juridik och IT-säkerhet som krävs för att vara ett bra dataskyddsombud.

Dessutom får dataskyddsombudet inte tillhöra företagsledningen.

Om ni t.ex. använder spårning på internet och/eller profilering av kunder och potentiella kunder är det normalt ett krav. Likaså om ni har ett lojalitetsprogram, gör riskbedömningar, behandlar känsliga personuppgifter eller personuppgifter i större skala.

Dessutom rekommenderar Datainspektionen att företag har ett dataskyddsombud.